Cvičíme (mírně pokročilí) – Zjednodušená verze Francouzské hry

Francouzská hra je zahájení velice obtížné a začátečníkům ji nedoporučuji. Přesto se stane, že vám ji po 1.e4 někdo zahraje. Co dělat? Není nic snazšího. 

Zahrajte Výměnnou variantu Francouzské hry !

1.e4 e6 2.d4 d5 3.exd5 exd5

Jaká je hlavní myšlenka tohoto zahájení?

Tím, že se vymění pěšci na e-sloupci, velmi se sníží napětí v centru. V pozici zůstává jediný otevřený sloupec a symetrická pěšcová struktura. Pozice se považuje za remízovou, což není zcela pravda. Ve hře je totiž stále mnoho figur. Bílý má jen minimální výhodu, na druhé straně je pozice „anti-teoretická“, tedy pro začátečníky zcela vyhovující.

Za bílého figury stavíme na přirozená pole a snažíme se hrát co nejaktivněji. Jinak se počáteční výhoda zcela vytratí.

Pozor, důležité!! Následující varianty se NEUČTE ZPAMĚTI. Snažte se ale zapamatovat typické postupy při vývinu figur, taktické obraty a podobně.

 Dá se hrát například

4.Jf3 Jf6 5.Sd3 Sd6 6.0-0 0-0 7.Sg5 Sg4 8.Jc3!? Jc6

Zde se dostáváme už k velice zajímavé pozici. Ve vzduchu visí taktické obraty, ale je třeba být opatrný a dobře počítat!

9.Kh1!

Překvapivý tah, že? Je ale nejlepší, protože nevychází jak

9.Sxf6 Dxf6 10.Jxd5 kvůli 10. …Dh6 11.h3? Jxd4! 12.Se2 Jxf3 13.Sxf3 Sxh3! Bílý nesmí brát střelce kvůli hrozbě matu a zůstává bez pěšce.

Pozice po 11.h3?

Pozice po 13. …Sxh3!

tak i 

9.Jd5 Sxh2 10.Kxh2 Dxd5 11.Sxf6 gxf6 protože aktivní postavení černých figur kompenzuje (vyvažuje) poziční nedostatek v podobě dvojpěšce.

Malá, ale důležitá poznámka: Počítač považuje tuto pozici za zcela vyrovnanou, nutno však podotknout, že počítač „umí“ spočítat i těžké tahy. Lidé se řídí PLÁNY a plán za černého je velice snadný – útočit na oslabeného Krále. Bílý to má prostě těžší.

Pozice po tahu 11. …gxf6

Po tahu 9.Kh1 už černému nevychází šach střelcem na h2 a pořád má napadeného pěšce na d5. Zapamatujte si tento obrat!

Pozice po tahu 9.Kh1!

  1. …Se7

Černý kryje pěšce. Může jej krýt i jinými způsoby, zde už začíná Střední hra.

Další možností vývinu je

4.Jf3 Sg4?! 5.h3 Sh5 6.De2+!

Pozice po tahu 6.De2+!

Jedovatý tah.

  1. …De7

To bylo nutné. Po 6. …Se7?! 7.Db5+ Jd7 8.Dxd5 Jgf6 9.Db3 nemá černý dostatečnou kompenzaci za pěšce.

Pozice po 9.Db3

7.Se3 Jc6 8.Jc3 0-0-0

Zde není dobré pokoušet se o aktivní operace typu 8. …Sxf3 9.Dxf3 Jxd4 protože po 10.Dd1! c5 11.Jxd5 De5 12.c3! černý zůstane pozadu ve vývinu.

9.g4!

Pozice po 9.g4!

Typický obrat, který si zapamatujte.

  1. …Sg6 10.0-0-0 f6

Nejde totiž 10. …Jf6  11.Je5! Jxe5 12.dxe5 Dxe5? 13.f4 s následujícím f5 a černý ztrácí střelce!

Pozice po 13.f4

11.a3!

Další, velmi hezký tah. Bílý ohraničuje působnost černých figur, dámy a jezdce. 11.Jd2? by bylo slabší pro 11. …Jb4! s následujícím braním pěšce na c2.

Pozice po 11.a3!

  1. …Dd7 12.Jd2!

S plánem převést jezdce ze špatného pole f3 na pole b3. Zde jezdce neomezuje pěšec na f6 bílý může také vyvinout svého střelce na diagonálu h1-a8.

Pozice po 12.Jd2!

Dále pak bílý citlivě reaguje na tahy černého.

Dále